Opinnollistamalla opintoja suorittavalle opiskelijalle voidaan työpaikalla sopia tukihenkilöksi työpaikkamentori, joka työskentelee opiskelijan kanssa ja pystyy neuvomaan häntä työtehtäviin liittyvissä asioissa. Työpaikkamentorin tehtävä onkin auttaa ja tukea opiskelijaa työssäoppimisessa.
Työpaikkamentorin tehtäviä työssä oppimisen aikana
- Toimia apuna osaamistavoitteiden määrittämisessä
- Auttaa opiskelijaa osaamissopimuksen laatimisessa. Hankkeessa laaditut opinnollistamissopimus ja osaamissopimus
- Perehdyttää opiskelijan uusiin työtehtäviin
- Opastaa työtehtävien tekemisessä ja varmistaa, että tavoiteltua osaamista kertyy
- Tukea opiskelijan oppimista
- Sovittaessa hän voi myös osallistuu osaamisen arviointiin
Työpaikkamentorin roolissa on paljon samaa kuin toisen asteen oppisopimuskoulutuksen työpaikkaohjaajan roolissa. Samanlaisuutta on myös työuramentoroijan tehtävissä. Työpaikkamentorilla on tärkeä rooli auttaa opiskelijaa opintojen ja työn yhdistämisessä.
Materiaaleja työpaikkamentorointiin
Mentoroinnin käyttöä tukemaan kansainvälisten osaajien sijoittumista suomalaisille työmarkkinoille selvitettiin ESR rahoitteisessa MESH hankkeessa 2019 – 2021. Tuossa hankkeessa kehitettiin mentorointimateriaaleja, jotka soveltuvat hyvin myös työpaikkamentorointiin. Hankkeen sivuilta löytyvät mm. seuraavia aiheita käsittelevät materiaalit:
Yleistä mentoroinnista: TurkuAMKin Mesh-sivusto
Mentorille: TurkuAMKin Mesh-sivusto
Tukimateriaalit: TurkuAMKin Mesh-sivusto
Toisen asteen työpaikkaohjaajille ”Tukea ja työvälineitä työelämässä oppimisen ohjaukseen” on koottu sivustolle ohjaan.fi.